Nakupování přes internet – Nakupování formou e-shopů a na co si dávat pozor

Nakupování přes internet – Nakupování formou e-shopů a na co si dávat pozor

Jak plyne čas, stává se stále více oblíbeným nakupování přes internet. A proč? Má to hned několik důvodů.

Tím hlavním bezesporu je, že zboží na internetu bývá zpravidla levnější, než v kamenných obchodech. Bavíme-li se o věcech za pár korun, rozhodně se to nevyplatí …bavíme-li se však o dražších položkách, jako jsou mobilní telefony, televize, bíla elektronika apod., rozhodně už se to vyplatí, protože rozdíly v ceně se pak liší v několika stovkách, ba i tisících.

Výhody a nevýhody (na co si dávat pozor?)

Největší výhodou je, že je zde zboží levnější (viz. nahoře) a že pro něj nemusíte do obchodu. Protože když venku prší či sněží a je mráz, komu by se chtělo ven, když Vám mohou zboží doručit až domů? Možná je to i tak trochu lenost, nicméně je to pohodlné řešení. Další výhodou je, že vůbec nemusíte přijít do styku s hotovostí (neobjednáváte-li si zboží na dobírku), stačí prodejci převést peníze na účet (pomocí internetbanking) či zvolit platbu kreditkou. Velké plus také lze přikládat tomu, že si můžete na internetu mnohdy u daných výrobků přečíst reakce ostatních lidí, kteří už s tím nějakou zkušenost mají.

Nevýhodou ovšem mnohdy mohou být reklamace, neboť se při reklamaci věci zakoupení po internetu musíte nejprve s prodejcem spojit a domluvit se s ním a následně mu zboží zaslat – některé solidní firmy si pro zboží (např. pro ntb) sami přijedou a zase Vám ho následně dovezou nazpět.

Dávejte si také velký pozor, od koho zboží kupujete. Jedná-li se totiž o malé prodejce, kteří jsou na českém trhu chvíli a moc lidí s nimi zkušenosti nemají, raději se jim vyvarujte, byť nákupem zboží či služeb u nich ušetříte nějakou tu stovku. Může se totiž znát, že jsou to pouze další podvodníci, kteří se snaží okrádat ostatní.

Co dělat, když prodejce nekomunikuje?

I to se může stát …a takové případy se nestávají výjimečně, ale jsou docela běžné. Zakoupíte si nějaké zboží, které je poruchové a v momentě, kdy ho chcete reklamovat, s Vámi prodejce nekomunikuje? V takových případech zbývá jediné, a sice, domáhat se svých práv přes policii ČR.

Nakupování v kamenných obchodech – Reklamace

Nakupování v kamenných obchodech – Reklamace

Jistě jste se již mnozí setkali s tím, že Vám nesouhlasila cena na účtence s cenou uvedenou na cenovce, množství napočítaných kusů, že bylo Vaše zboží závadné apod. V takových případech mnozí „skloní hlavu“ a nechají to být. V klidu přejdou, že je slečna, paní, mladík či pán na pokladně „okradli“.

Ano, může se stát, že se zmýlí …někdy jsou však jejich chyby tak okaté, že to snad ani není možné a skoro to i vypadá, že to dělají schválně. Těžko říct, kolik takových chyb denně udělají …a ještě hůře lze říci, kolik lidí to nechá být. Pokud Vám ovšem něco skutečně nesouhlasí, či jste zakoupili závadné zboží, bez zábran se vraťte zpět do obchodu a zboží reklamujte. Ano, lidé se na Vás budou dívat …nutno si však uvědomit, že to není Vaše ostuda, ale ostuda prodejce (obchodu a jejich zaměstnanců).

U koho reklamace provádět?

Jedná-li se o nějaké supermarkety, vždy s Vámi reklamaci provede vedoucí, či někdo k tomu přímo určený (např. personál v informačním centru), ale nikdy to nebude třeba pokladní. Na reklamaci má ze zákona právo úplně každý, komu něco nesouhlasí.

Jedná-li se o reklamaci potravin, pochutin aj., snad každý obchodník Vám je při doložení dokladu o koupi bez problémů vymění. Jedná-li se však o elektroniku, zahradní techniku, oblečení, boty atp., prodejce Vám může nabídnout kompenzaci v podobě jiné věci ve stejné ceně, nebo i dražší, ale budete ji muset doplatit.

Pokud je však jedná o ty „důležité“ zaměstnance, kteří se tahají o každou korunu, Vaše zboží zašlou do „servisu“ k přezkoumání. A takhle to může být 2x …protože uznají-li Vám závadu na výrobku i napotřetí a bude způsobena jejich stranou, jsou povinni Vám vrátit peníze …samozřejmě Vám ale mohou nabídnout kompenzaci v podobě jiného výrobku.

Co vše je k reklamaci potřeba?

Ze zákona je potřeba doklad o koupi a originální obal. To platí především, jedná-li se třeba o elektroniku, domácí spotřebiče apod. A pokud Vám na zakoupeném výrobku něco nesouhlasí, rozhodně se nepouštějte do oprav sami – zjistí-li to totiž potom servisní technik při reklamaci, reklamaci Vám neuznají, i kdyby závada skutečně nebyla způsobena Vámi.