Pozor na nekalé praktiky obchodníků

Pozor na nekalé praktiky obchodníků

Autor obrázku: Jungle Jim’s International Market

Nakupovat musí dnes snad každý. Ať už je to oblečení, potraviny či hygienické pomůcky. Ne  vždy jsouk nám však obchodníci féroví, a tak mnohdy dochází k jejich nekalým praktikám, které už nejspíš nikdo nevymýtí.

Jedná-li so menší řetězce, jako je např. Lidl, Penny market, Kafuland apod., nepříliš často se setkáme, že by došlo k uvedení v omyl. Pokud se ovšem jedná o větší řetěze, jako jsou třeba TESCO nebo Globus, stává se, že nevymění cenovku a na pokladně už Vám účtují původní cenu.

Braňte se!

Pokud jste si chtěli koupit zboží ve slevě, která byla uvedena na cenovce, máte na to právo, i když už jejich slevová akce skončila. Obchodníci se často cukají a nechtějí Vám sníženou cenu uznat, když už je po slevovém období, do něhož to spadalo. Vy ovšem máte nárok na cenu, jakou obchodník uvedl u zboží na regálu. Samozřejmě, pokud odmítne prodejce toto akceptovat, můžete si i přivolat policii, která by měla vše vyřešit (tohle všechno je totiž uvedeno v zákoně na ochranu spotřebitelů).

Pokud to za to stojí …

Autor obrázku: Rob Stinnett

Dříve, než se pustíte do pře se zodpovědným vedoucím pracovníkem nějaké obchodné jednotky, uvědomte si, zdali Vám to za to skutečně stojí. Jedná-li se o rozdíl v ceně třeba o 1Kč, asi to moc smysl mít nebude …jednalo-li by se ovšem už o vyšší částky, rozhodně to smysl má. A pokud na Vás budou ještě ke všemu přes jejich vlastní chybu nepříjemní, nebojte se a otevřete si ústa – samozřejmě ale poze do jisté míry.

Stejně, jako máte právo na zakoupení zboží za cenu, která je uvedena na regálu, máte právo být vyslyšeni, a tak Vás příslušný pracovník nemůže odbít s tím, že to řešit nehodlá.

Dejte si na ně pozor

S nekalými praktikami obchodníků se můžete setkat nejenom v kamenných obchodech, ale hlavně na předváděcích akcích a u podomních prodejců, kteří se neostýchají a používají klidně i vyhrožování a většinou fiktivní informace. Neméně časté je, že Vám slíbí dárek zdarma, pokud si něco objednáte.

Většina jejich výrobků je totiž až brutálně předražených. A když za měsíc divíte úplně ten samý výrobek v kamenném obchodě desetkrát levnější, asi Vás to dost zamrzí. Proto je lepší se všem temto předváděcím akcím vyvarovat a poslouchat svůj zdravý rozum. Stejně tak si nikdy nepouštějte do domu podomního prodejce, často prezentovaného jako obchodního zástupce.

Pozor na nekalé praktiky finančních poradců

Pozor na nekalé praktiky finančních poradců

Také Vám jednoho dne zazvonil telefon a začal na Vás mluvit neznámý hlas, obvykle příjemný a klidný, představil se jako zaměstnanec nějaké firmy, jako je třeba OVB Allfinanz a. s., Fincentrum a. s., CP Brookers a. s., PARTNERS a. s., aj? Pak to nemůže být nikdo jiný, než jeden z jejich finančních poradců, resp. finančních zprostředkovatelů, který se Vás snaží nalákat na schůzku, na které Vám bude chtít kompletně předělat všechny Vaše smlouvy, týkající se pojištění, úvěrů apod.

Oni vědí jak na to …

Autor obrázku: Carl-Johan Sveningsson

Většina finančních zprostředkovatelů či finančních poradců pracujících pro nezávislou klientelu jsou školení lidé, kteří vědí, v jaký okamžik se zeptat, na co se zeptat a hlavně, jak se zpetat.

Začne to tím, že si s Vámi chtějí domluvit pouze krátkou, informativní schůzku. Tam Vám poví něco o historii firmy, vychválí ji až do nebe, řekne Vám něco o své práci, kolik mají spokojených klientů apod. a zeptá se Vás, jestli se Vám to líbí. A pokud řeknete, že ano, mají vyhráno, protože si s Vámi hned domluví další schůzku, na které už bude zjišťovat, jaké máte finanční produkty, co od nich očekáváte apod.

Ne vždy je to špatné …

Neznamená, že když jste jednou někde slyšeli, že někoho nějaký finanční zprostředkovatel podfoukl, že jsou takoví úplně všichni. Stále je velká spousta finančních zprostředkovatelů, kteří dělají svou práci skutečně dobře, nicméně vždy jim jde o to, aby za Vás měli co nejvíce peněz na provizích. Raději se vyvarujte firmě OVB, která je obvykle známa tím, že prodává klientům nevýhodné produkty, ze kterých mají jejich poradci pouze tučné provize. Namísto toho se svěřte do rukou firem Fincentrum nebo PARTNERS.

Jejich praktiky jsou někdy drzé

Nemálo kdy se stává, že Vám finanční poradce uvádí nepravdivé informace. Ve většině případů Vám při zpracování plánu přinesou ukázat vývojový graf např. investičního životního pojištění (IŽP), které se Vám bude snažit prodat.

Na grafu bude vše vypadat velmi hezky a v závěru Vám ukáže, že získáte více jak dvojnásobek investovaných prostředků – skutečnost je ovšem taková, že cca prvních 10 let budete akorát prodělávat a v závěru Vám výnosy (bráno na investičním horizonutu 30 let) pokryjí max. inflaci, a pokud Vám zbude i něco navíc, budete rádi. S tímto se můžete setkat zejména u finančních poradců OVB, s dobrým řešením se pak setkáváte zejména u firmy Fincentrum.

Podepiš a nazdar, kliente!

Autor obrázku: Lam+Faiz @ Lafa

Tímto sloganem se řídí opět valná většina poradců firmy OVB, jejíž pracovníci Vám prodávají zejména nevýhodné produkty a obvykle zcela neladícími s těmi ostatními. Pokud se rozhodnete např. pro hypotéku, ale chcete si ji brát až za pár let a chcete se předem trochu připravit formou spoření, mnohdy se stane, že podepíšete nevýhodné spoření, a když se přijdete zeptat na jeho vývoj přímo na pobočku finančního domu, kde jej máte uzavřené, zjistíte, že vše, co Vám finanční poradce ukazoval, byly lži. A když mu tedy voláte, co že to má znamenat, nemálo kdy se stane, že jeho dřívější číslo už neexistuje a Vy tak na něj nemáte už žádný kontakt a lze už to řešit pouze přes policii, že Vás uvedl v omyl.