Dnešní svět a moderní technika

Dnešní svět a moderní technika

Tohle je téma, na které by jsme mohli napsat klidně slohovou práci, ale pojďme si říci nějakých pár základních bodů.

Dnešní moderní svět, jak bychom to mohli nazvat je tak modernizovaný, že ani sami kolikrát nevíme co děláme, jen se podívejme kolem sebe. Třeba vývoj aut… dřív byla auta, která jste doslova opravily sami a dnes? Dnes jsou tak moderní auta s tak moderní technikou, že ani nevíme, na co nám všechny ty věci jsou.

Moderní auta už nejsou takové, jako to bývávalo dřív. Když vám někde došel benzín, tak jste došli na benzínku s kanistrem a benzín dolili a jeli dál bez problémů. A dnes? Když vám v novém autě dojde benzín, už se pravděpodobně nikdy nerozjedete a musíte to nechat odtáhnou do autoservisu, kde si za to řeknou nehorázné peníze a pak teprve možná můžete jezdit, pokud vám zbudou peníze na pohonné hmoty.

Autor obrázku: NRMA Motoring and Services

Je to tak i se vším ostatním, je sice moderní doba – moderní telefony, robotické sekačky, pračky, sušičky, žehličky, kola, tablety, notebooky, počítače, zabezpečovací systémy atd., ale vše je dělané tak, že to má svou záruku a pokud uplyne, zboží můžete vyhodit. Když se po záruce rozbije a nechcete kupovat nové, nebo na to zrovna nemáte finance, tak hoplá do servisu a tam vypláznete ale taky pěkný balík.

Zkrátka a jistě, dneska je všechno sice moderní a ulehčí vám to spousty práce, ale za jakou cenu? Je to opět jen obchodní taktika, jak z lidí vylákat větší obnos peněz.

Všimněte si, hodně lidí se vrací třeba ke starým autům, protože tam je oprava za pár kaček, muž si auto opraví i sám a na nové prostě mnoho lidí v tomto státě nemá peníze a když už si ho budou moci pořídit, tak nemají na jeho údržbu.

Je to sice moderní doba se všemi vypracovanými technologiemi, ale podle mého názoru, dřív se lidé i bez velké technologie měli lépe. Jediné, co je na tom dobré je, že nám takovéto věci ušetří spoustu času, ale jak se říká: za luxusní příplatek, nebo se tomu jinak říká komfortní život.

Jsou to všechno moc pěkné a užitečné věci, ale myslím si, že i bez nich bychom se obešli. Určitě bychom se obešly bez luxusních aut, moderních televizí a telefonů, bez chytrých praček a žehliček a také bez myček. Ale je to vše jen na nás, lidech, jak se k tomu postavíme a jak této moderny budeme využívat.

Značka nebo kvalita?

Značka nebo kvalita?

Autor obrázku: Sodanie Chea

Nemálo lidí si plete tyto dva pojmy …známá značka totiž nemusí být vždy zárukou kvality. V mnohých případech dochází ke zničení konkurence menšími prodejci těch velkých a známých. Jsou totiž schopni nabídnout stejnou, anebo někdy i lepší kvalitu, a to za výrazně nižší cenu, což je zejména v dnešní době pro lidi zajímavé. Ale najdou se samozřejmě i takoví, kteří jsou zámožní, nakupují pouze ve vybraných obchodech, a že by někde mohlo být i lépe, se jim vymluvit nedá.

Ani cena není měrnou jednotkou kvality!

Velká spousta lidí si myslí, že jakmile je něco drahé, je to i kvalitní. A čím dražší, tím kvalitnější to je. Ovšem ne vždy tomu tak je, i když je to v některých případech klamavé. Někdy od sebe mohou být dvě stejné věci podobné, anebo stejné kvality, cenově velmi daleko.

Obvykle se ovšem jedná o „dobrou vůli“ prodejců, jakou cenu nasadí, a budou-li chtít zákazníků co nejvíce, či nikoliv. Většina lidí ale samozřejmě bude stále kupovat to, co vypadá alespoň trochu k světu, je to levné, a zároveň to nosí jméno nějaké známější značky.

Autor obrázku: Matthew Rutledge

Nižší cena

Někteří lidé, když vidí nějakou věc, kterou chtěli, v jiném obchodě třeba i 2x levnější, jsou šťastní, kolik peněz ušetří. Jiní jsou naopak zase zaskočení a hledají na té levnější věci kdejakou chybu – a to vše jenom proto, že ji má konkurence výrazně levnější. Důvodů může být hned několik …mezi hlavní patří, že chtějí buď konkurenci přetáhnout zákazníky, anebo doprodávají zboží, o které přáliš velký zájem nebyl.

Dávejte si pozor

Pokud nosíte skutečně kvalitní oblečení, které něco vydrží, je pohodlné, zvýrazňuje ladné křivky Vašeho těla a zkrátka se v něm cítíte dobře, dávejte si na něj pozor. Nikdy nevíte, co se může stát, a tak si raději na nebezpečné aktivity berte něco méně kvalitního či drahého i za cenu, že to nebude tak úplně pohodlné. Pořízení některých kvalitních věcí či oblečení, může být někdy i drahou záležitostí.

Šikovné ruce můžou ušetřit hodně peněz

Šikovné ruce můžou ušetřit hodně peněz

Pokud také patříte k těm lidem, kteří rádi šetří, anebo šetřit musí, jistě hledáte co nejvíce způsobů, jak ušetřit.

Např. rozbité věci, které nejsou doslova sešrotované, nemusíte hned vyhazovat a koupit namísto nich nové, anebo je odnášet do servisu, kde si za jejich opravu řeknou o částky ve výši stovek, ale někdy i tisícovek. Samotný Váš um Vám totiž může ušetřit mnohdy i výrazné množství peněz, které jistě dokážete využít někde jinde …třeba si je nechat zhodnotit.

I rozbité může být užitečné

Pokud se Vám nějaká věc rozbije tak, že už ji nelze opravit, podívejte se, zdali by se z ní nedalo něco zachovat – části, které nebyly zničeny, lze využít jako náhradní díly k té samé, ale nové věci, kdyby se Vám náhodou také rozbila …anebo je lze použít k něčemu úplně jinému – zkrátka k tomu, k čemu se budou hodit.

Pokud ovšem nemáte rádi „zbytečnosti“ či máte malý byt, neschovávejte je a raději doufejte, že už se Vám to nerozbije.

Svou šikovností si můžete i přilepšit

Pokud se osvědčíte jako skutečně dobří opraváři, zmiňte se o tom svým známým a lidem ve svém okolí. Každému se totiž čas od času doma něco pokazí a kdo jiný by jim s tím mohl pomoci, než „vyhlášený“ opravář.

Jistě Vás mnozí za pomoc neodbydou „pouhým“ poděkováním, ale nabídnou Vám třeba nějakou drůbež, moučník či peníze. Odměnu přijměte, ať neurazíte a také tím dáte najevo, že máte nějakou cenu a že nebudete dělat nic jenom tak …

Nic není nemožné (dejte hlavy dohromady)

Pokud se Vám zdá nějaká věc poškozena natolik, že ji nezvládnete opravit, nezoufejte …nic totiž není nemožné! Je totiž pouze možné, že jste s podobným poškozením dané věci ještě nesetkali, a tak nemáte příliš dobrou představu o tom, jak ji spravit. A než abyste ji ještě více poničili, zkuste se třeba také poradit se svými kamarády …ale nebraňte se ani radě odborníka ve specializovaných obchodech.

“Hospodské” počty – druhá část

“Hospodské počty” – druhá část

Co se týče zaplacení účtu, tak se také nebojte ozvat! Protože pokud tak neučiníte, budete to Vy, kdo bude odírán o peníze, protože na každé ošizené porci jídla, pití i účtu vydělává tento nepoctivý poskytovatel restaurátorských a hospodských služeb.

To, jestli kasírujícímu poskytnete nějaké to spropitné, za to jak, Vás po celou dobu Vaší přítomnosti v zařízení, obsluhoval, je zcela na Vašem posouzení. Nikdo po Vás nesmí požadovat „dýžko“, které bude započítané jakoby rovnou do účtu.

Je faktem, že mnoho poctivých hospodských jsou „házeni do pytle“ s těmi nepoctivými, a pak jsou šikanováni svými hosty. Bohužel je to realitou dneška a tito poctivci musí mnoho přetrpět.

A Vy, milí hosté, nenechte se odradit jednáním některých jednotlivců, nebojte se říci svůj názor nahlas a upozornit na pochybení. Totéž se Vám snadno může stát i jinde, než – li v restauraci. Např. v obchodě, kde Vám nechtěně vrátí méně než mají.

I chybami se člověk učí a nikdo z Vás není dokonalý. To že máte třeba špatně spočítanou útratu, nemusí ihned znamenat, že to dotyčný udělal úmyslně, mohlo k tomu dojít pouze náhodou a špatnými počty.

A, Vy milí nepoctiví, nemyslete si, že se na Vaše triky nepřijde. Ne všichni spoléhají na Vaši poctivost a útratu si vždy pečlivě přepočítají než Vás požádají o konečné zaplacení. Sice Vám může leckdo říci, že se to nedělá, počítat si účet před ostatními u stolu, ale pokud je host již po několikáté takto ošizen, chce se nějak bránit a zamezit předem tomu, že budou opětovně obráni o peníze.

Nebojte se, jsou to pouhé výjimky, tito nepoctivci, ale pokud již na něco takového narazíte, nebojte se ozvat!

“Hospodské” počty – první část

“Hospodské” počty – první část

Každý návštěvník restaurace, hospody či jakéhokoliv jiného stravovacího zařízení se jistě setkal s tzv. „hospodskými počty“. Mnohému z Vás se stalo, že jste si objednali jídlo či pouhé pití a při placení jste zjistili, že Vám číšník nebo hospodský naúčtoval mnohem více než-li jste měli ve skutečnosti platit.

Bohužel někteří zákazníci, Vy, milí spoluobčané, se spoléháte na spravedlivé počty všech restauratérů, takže v žádném případě nepřepočítáváte jednotlivé položky na účtence.

O „Hospodské počty“ jde většinou v případech, kde si dotyčný kasírující připočte k účtu tzv. dýško. Pokud například máte platit ve skutečnosti 137 Kč a kasírující Vám řekne, že k zaplacení je účet ve výši 140 Kč. Zde již vzniká rozdíl 3 Kč a pokud toho udělají několika desítkám hostů denně, pak mají za den velice slušné spropitné.

Pokud se jedná o podniky, u nichž pracují Vaši známí nebo dokonce rodina, většinou k tomuto jevu nedochází. Existuje sice mnoho správních úřadů, kteří se za Vaše práva postaví, ale pocitu podvodu se bohužel již nikdy nezbavíte.

Je mnoho poctivých restauratérů a naštěstí je jich mnohem více, než těch nepoctivých. Ale již hodně z Vás se s takovouto křivdou setkalo, stejně jako se šizením míry nápoje nebo menší porce než jaké ve skutečnosti mají být.

Proto pokud na takovéto příkoří narazíte, okamžitě na to číšníka upozorněte. Řekněte jim, že Vaše pití na načepované pod míru. Porce, že vypadá mnohem menší, než jak je uvedeno na jídelním lístku a proto požadujete výměnu nápoje či před Vašimi zraky převážení hmotnosti porce objednaného jídla.

Jak minimalizovat výdaje za oblečení

Jak minimalizovat výdaje za oblečení

Mnozí lidé si stále říkají, že čím levněji pořídí, tím lépe udělají. Platí to ale skutečně o všem? Schválně …kolikrát do roka si třeba musíte kupovat nové boty, protože jste je koupili levně třeba na vietnamské tržnici? Dvakrát, třikrát, nebo i čtyřikrát? A že by bylo příčinou to, že se Vám třeba boty rozpadly nebo chození v nich už pro Vás bylo bolestivé? Šetřit je dobré, ovšem zamysleme se nad tím, kde se má šetřit a kde stojí za to dát navíc třeba i pár stovek. Osobně se řídím motem: „Nejsem tak bohatý, abych si kupoval levné věci.“

Levné vs. kvalitní

Co vlastně znamená slovo levné? Pro každého je to zonačení jinak vysoké částky …pro někoho je levné 100KČ, pro někoho zase třeba 1 000KČ. Nutno si ovšem uvědomit, zdali Vás v závěru nevyjde levněji, koupíte-li si nějakou věc dražší, než abyste si kupovali čtyřikrát ročně tu samou proto, že se Vám ta předchozí zničila.

Že s botami zakoupenými u Vietnamců nebudete držet krok s dnešní módou, se tu ani nebudeme bavit, protože to je snad každému jasné. Dříve, než si půjdete něco koupit, zamyslete se, kolik investujete a jestli nedat raději přednost dražšímu, ale podstatně kvalitnějšímu zboží, nežli si kupovat nekvalitní, které stojí třeba dvakrát méně, ale za to se Vám ještě rychleji zničí.

Rozdíl ve výdrži …

Rozdíl ve výdrži je různý …zejména se musí brát v potaz, co v daném oblečení či botách děláte, jak je využíváte, jak často, jestli se o ně nějak staráte apod. Je jasné, že budete-li v botách z vietnamské tržnice za 300KČ chodit často celodenní pochody dlouhé třeba 30km, velmi rychle se Vám zničí …odřou se, můžete si lehko třeba propíchnout podrážku, jejich lepení nevydrží a začne Vám do nich třeba téct. A takové boty už potom moc užitečné nejsou.

Kdežto pořídíte-li si opravdu kvalitní boty (obvykle kolem 2 000KČ), vydrží Vám i několik let. Vydrží obrovské nápory …můžete v nich chodit klidně celý týden a přes to budou stále držet a barva se Vám mírně sedře pouze na špičkách. Pokud už se Vám zdá, že příliš zavání, jednoduše je umyjte – celé je prolijte horkou vodou, použijte prací prášek nebo prací gel a vydrhněte je (zevnitř jakou silou chcete, zvenčí opatrně, abyste nepodřeli barvu).

Co tím získám?

Nejenom, že nákupem kvalitního oblečení a obuvi v závěru ušetříte i několik tisíc ročně, ale nebudete-li své oblečení a obuv záměrně ničit, vydrží Vám i několik let (u oblečení pro mnohé samozřejmostí, u obuvi nikoliv). Osobně mám dvoje kvalitní boty (pořizovací cena 2 000KČ a 2 500KČ) a dodnes je jejich jediné poškození u prvních sedřená barva na špičkách a druhé jsou víceméně jako nové. A krom ušetření několika tisíc, získáte doma i spoustu místa, které už můžete využít jakkoliv chcete …ale rozhodně Vám ho nebude zabírat nekvalitní oblečení či obuv, které jsou na „pár“ použití.

Rada na závěr

O kvalitní věci se také nezapomeňte dobře a pravidelně starat, zejména pak o kožené výrobky a o boty. Používejte impregnaci, která je lehce dostupná v téměř každém obchodě s obuví. Když své boty také třeba každý měsíc umyjete (stačí vodou), uvidíte sami, že budou opět skoro jako nové, zejména pak bíle boty, na kterých je vše vidět.

Příliš mnoho výdajů za potraviny?

Příliš mnoho výdajů za potraviny?

Také řešíte příliš vysoké výdaje za potraviny? Kupujete stále to samé co dříve, ale platíte za to čím dál více? Je mnoho lidí, kteří tohle přijmou …jsou to zejména ti bonitnější lidé. Avšak Ti, kteří nemají peněz nazbyt a musí každou korunu obrátit dvakrát, už řeší, kde by nějaké peníze ušetřili. A to ať už se jedná o zbytné či nezbytné výdaje. Výdaje za potraviny zpravidla stoupají s každým přírůstkem do rodiny, zejména pak stoupají v období výchovy kojenců, kterým se musí kupovat speciální strava.

Jak ušetřit?

Nejefektivnějším způsobem jak ušetřit nemusí být omezování se …nemusíme si odepřít vše, co máme rádi. Jednoduše stačí nahradit některé potraviny jinými. Je samozřejmé, že ne vše, co dáme jako náhražku za jinou potravinu, bude stále chutnat stále stejně dobře …v takovém případě nám však mnohdy mohou pomoci různá koření a dochucovadla, která až tak drahá nejsou.

Většinou jsou chutě o zvyku, a tak když nahradíme něco, co jsme zvyklí jíst několik let, něčím jiným, rozdíl může být mnohdy velmi znatelný …po nějakém čase si na to však také zvykneme.

Kupováním levnějších potravin také ušetříme …nyní se nejedná o náhražky stávajících výrobků, ale např. o pizzu, které je dostupných v obchodě hned několik druhů. Spousta lidí si kupuje pizzy od světových výrobců, jako je např. Ristorante nebo Alfredo.

Že mají ovšem hned vedle pizzu, která je 2x větší a o polovinu levnější, to už je nezajímá a většinou to odbydou slovy, že „nebudou jíst tyhle nekvalitní potraviny“ – faktem ovšem je, že téměř nikdo se nikdy nedívá pořádně na složení dané výrobku a usuzují tak pouze podle ceny nebo dle značky.

Co je výsledkem?

Výsledkem je úspora Vašich financí, které můžete využít jinde, či  si je nechat zhodnotit v bance nebo ve spořitelně. Levnější jídlo nemusí být vždy méně chutné než to drahé, záleží pouze na každém z nás, jestli jsme schopni přijmout, že i levnější může být mnohdy chutnější a lepší.

Nakupování přes internet – Nakupování formou e-shopů a na co si dávat pozor

Nakupování přes internet – Nakupování formou e-shopů a na co si dávat pozor

Jak plyne čas, stává se stále více oblíbeným nakupování přes internet. A proč? Má to hned několik důvodů.

Tím hlavním bezesporu je, že zboží na internetu bývá zpravidla levnější, než v kamenných obchodech. Bavíme-li se o věcech za pár korun, rozhodně se to nevyplatí …bavíme-li se však o dražších položkách, jako jsou mobilní telefony, televize, bíla elektronika apod., rozhodně už se to vyplatí, protože rozdíly v ceně se pak liší v několika stovkách, ba i tisících.

Výhody a nevýhody (na co si dávat pozor?)

Největší výhodou je, že je zde zboží levnější (viz. nahoře) a že pro něj nemusíte do obchodu. Protože když venku prší či sněží a je mráz, komu by se chtělo ven, když Vám mohou zboží doručit až domů? Možná je to i tak trochu lenost, nicméně je to pohodlné řešení. Další výhodou je, že vůbec nemusíte přijít do styku s hotovostí (neobjednáváte-li si zboží na dobírku), stačí prodejci převést peníze na účet (pomocí internetbanking) či zvolit platbu kreditkou. Velké plus také lze přikládat tomu, že si můžete na internetu mnohdy u daných výrobků přečíst reakce ostatních lidí, kteří už s tím nějakou zkušenost mají.

Nevýhodou ovšem mnohdy mohou být reklamace, neboť se při reklamaci věci zakoupení po internetu musíte nejprve s prodejcem spojit a domluvit se s ním a následně mu zboží zaslat – některé solidní firmy si pro zboží (např. pro ntb) sami přijedou a zase Vám ho následně dovezou nazpět.

Dávejte si také velký pozor, od koho zboží kupujete. Jedná-li se totiž o malé prodejce, kteří jsou na českém trhu chvíli a moc lidí s nimi zkušenosti nemají, raději se jim vyvarujte, byť nákupem zboží či služeb u nich ušetříte nějakou tu stovku. Může se totiž znát, že jsou to pouze další podvodníci, kteří se snaží okrádat ostatní.

Co dělat, když prodejce nekomunikuje?

I to se může stát …a takové případy se nestávají výjimečně, ale jsou docela běžné. Zakoupíte si nějaké zboží, které je poruchové a v momentě, kdy ho chcete reklamovat, s Vámi prodejce nekomunikuje? V takových případech zbývá jediné, a sice, domáhat se svých práv přes policii ČR.

Nakupování v kamenných obchodech – Reklamace

Nakupování v kamenných obchodech – Reklamace

Jistě jste se již mnozí setkali s tím, že Vám nesouhlasila cena na účtence s cenou uvedenou na cenovce, množství napočítaných kusů, že bylo Vaše zboží závadné apod. V takových případech mnozí „skloní hlavu“ a nechají to být. V klidu přejdou, že je slečna, paní, mladík či pán na pokladně „okradli“.

Ano, může se stát, že se zmýlí …někdy jsou však jejich chyby tak okaté, že to snad ani není možné a skoro to i vypadá, že to dělají schválně. Těžko říct, kolik takových chyb denně udělají …a ještě hůře lze říci, kolik lidí to nechá být. Pokud Vám ovšem něco skutečně nesouhlasí, či jste zakoupili závadné zboží, bez zábran se vraťte zpět do obchodu a zboží reklamujte. Ano, lidé se na Vás budou dívat …nutno si však uvědomit, že to není Vaše ostuda, ale ostuda prodejce (obchodu a jejich zaměstnanců).

U koho reklamace provádět?

Jedná-li se o nějaké supermarkety, vždy s Vámi reklamaci provede vedoucí, či někdo k tomu přímo určený (např. personál v informačním centru), ale nikdy to nebude třeba pokladní. Na reklamaci má ze zákona právo úplně každý, komu něco nesouhlasí.

Jedná-li se o reklamaci potravin, pochutin aj., snad každý obchodník Vám je při doložení dokladu o koupi bez problémů vymění. Jedná-li se však o elektroniku, zahradní techniku, oblečení, boty atp., prodejce Vám může nabídnout kompenzaci v podobě jiné věci ve stejné ceně, nebo i dražší, ale budete ji muset doplatit.

Pokud je však jedná o ty „důležité“ zaměstnance, kteří se tahají o každou korunu, Vaše zboží zašlou do „servisu“ k přezkoumání. A takhle to může být 2x …protože uznají-li Vám závadu na výrobku i napotřetí a bude způsobena jejich stranou, jsou povinni Vám vrátit peníze …samozřejmě Vám ale mohou nabídnout kompenzaci v podobě jiného výrobku.

Co vše je k reklamaci potřeba?

Ze zákona je potřeba doklad o koupi a originální obal. To platí především, jedná-li se třeba o elektroniku, domácí spotřebiče apod. A pokud Vám na zakoupeném výrobku něco nesouhlasí, rozhodně se nepouštějte do oprav sami – zjistí-li to totiž potom servisní technik při reklamaci, reklamaci Vám neuznají, i kdyby závada skutečně nebyla způsobena Vámi.

Nakupování v kamenných obchodech – Na co si dávat při nakupování pozor?

Nakupování v kamenných obchodech – Na co si dávat při nakupování pozor?

Je toho mnoho … Jistě všichni z Vás znají reklamy velkých, ale i menších obchodníků, ve kterých lákají na zlevněné zboží či na množstevní slevy na to či ono. Je ovšem všechno přesně tak, jak říkají?

Ano, některé slevy jsou oproti původním cenám skutečně výhodné …nutno si však uvědomit, že obchodník na všem, co Vám prodá, vždy vydělává – a to nemalé peníze. Tyto reklamy však mají z úkol nalákat lidi nejenom na zlevněné zboží, ale i na vše ostatní.

Trik obchodníků, abyste koupili to, co oni chtějí

Ať už navštívíte jakýkoliv obchod (zejména super/hyper markety) či velká obchodní centra nebo domy v důsledku nějakých slev, či zkrátka že potřebujete, vždy se setkáte s „trikem“, který využívají obchodníci po celém světě, jak Vám dát podvědomě najevo, co si máte koupit, i když to třeba ani nepotřebujete.

Takovýto postup obchodníků je zcela zběžný a velmi okatý …ale i přes to mu mnozí podléhají. Zboží v obchodech je totiž umisťováno nikoli tak, jak ho lidé potřebují …ale tak, jak se ho potřebuje prodejce zbavit – zboží, kterého má prodejce přebytek nebo má brzký konec doby trvanlivosti nejenom zlevní, ale především ho umístí mezi první věci v prodejně, které uvidíte. Dá ho do popředí a zejména ho umístí do výšky očí, aby bylo nejlépe vidět.

Obecně je také známo, že nejvíce upoutá zrak lidí červená barva, a proto velká spousta prodejců používá barvy jí podobné. Velmi často se lze setkat se svítivě oranžovou barvou s černými nápisy (na tmavě červené nejsou černé nápisy příliš vidět a světle červená barva moc nezaujme).

Jak se tomuto triku vyvarovat?

Je to velmi jednoduché, ale uznávám, že pro mnoho lidí jistě obtížné. Jednoduše si v obchodu vezměte pouze to zboží, co opravdu potřebujete a nekupujte něco, co je o 3 Kč levnější než obvykle a přitom to ani nevyužijete.

Do zásob se vyplatí nakupovat např. mouku, cukr, konzervy a další dlouho trvanlivé zboží. Rozhodně ale nemá cenu nakupovat něco, co využijeme třeba jenom 2x do roka. Takové věci Vám pak doma akorát zabírají místo a co hůř …mnohdy se i zkazí, protože na ně zapomeneme. Někdy je také dobré (a v praxi velmi běžné) si napsat seznam potřebných věcí a držet se ho.